About Me

header ads

"Bez winy" Mia Sheridan


Tytuł: Bez winy
Autor: Mia Sheridan
Oryginalny tytuł: Grayson's Vow
Przekład: Matylda Biernacka
Data wydania: 2016
Wydawnictwo: Otwarte
Liczba stron: 415



Lektura Bez winy jest moim trzecim spotkaniem z twórczością Mii Sheridan i jak dotąd najlepszym. Bez słów było dobre, ale czegoś tam brakowało, a Stinger był fatalny, ale to, co serwuje nam Bez winy to absolutnie świetna historia!
Gdy małej wiedźmie nie pozostaje nic innego, jak złożyć wrednemu Smokowi pewną niemoralną propozycję... powstaje piękna historia, wychodząca poza ramy znanych z innych powieści schematów.
Kira ma problem. Nie taki zwykły — bo chociaż nie ma pieniędzy na życie, większym problemem jest jej ojciec. Aby całkowicie się od niego odciąć, potrzebuje męża. Grayson też ma problem, ale skoro jest równie zdesperowany jak ona, zgadza się ją poślubić. Motyw przeróżnych układów między dwojgiem ludzi jest ostatnio częstym tematem w literaturze, zwłaszcza w New Adult — jego pojawienie się mnie nie zdziwiło. Zdziwiło mnie jednak, jak pięknie Mii Sheridan udało się stworzyć kreatywną opowieść mimo budowaniu jej na schematach.

Chajtnąć się! To brzmiało tak zwyczajnie. Nic wielkiego. Zwykłe chajtnięcie - jeśli chajtniesz się wystarczająco niezobowiązująco, możesz się równie łatwo odchajtnąć.
Postać Kiry jest pełna entuzjazmu, nadziei i dobrej woli — jest bezinteresowna, zawzięta, zabawna, ale i wrażliwa. Graysonowi też niczego nie brakuje — zwłaszcza, gdy zdejmie koszulkę. Ich potyczki słowne nie raz wywołały mój uśmiech; niektóre ze słów i czynów nie raz sprawiły, że czułam dziwny ucisk w żołądku; dwa razy dałam upust emocjom i pozwoliłam łzom wypłynąć — a to wszystko sprawiło, że naprawdę pokochałam tę opowieść.
Postaci Charlotte i Waltera również są dopracowane i dodają niesamowitego tła, stwarzają cudowną, domową atmosferę. Niestety, nie zawsze może być pięknie — nieprzyjemna przeszłość obojga znów powraca, tworząc problemy i je mnożąc. Nie braknie tu uczuć — tych dobrych i tych złych — nieporozumień, namiętności i zwykłej, dobrej zabawy. Wszystko dawkowane jest bardzo precyzyjnie, tworząc naprawdę dobą powieść.
Odnoszę wrażenie, że styl Sheridan uległ zmianie, bo wcale nie czułam, aby Bez winy pisała ta sama autorka, co Bez słów. Cała ta historia jest dojrzalsza, a słowa, jakimi jest przekazana, są dobrze dobrane. Duża dawka ironii, sarkazmu i humoru — to zaraz po kreacji bohaterów największa zaleta tej powieści.

Małżeństwo jest jak wino. Oba dojrzewają powoli i z czasem nabierają głębi i złożoności.

Na wspomnienie zasługuje także fakt, że w tej książce autorka oszczędziła nam nadmiernych opisów seksu, choć może to wynikać z faktu, że przez 3/4 książki wszystko opiera się na zwyczajnej, nie fizycznej, relacji bohaterów. Chociaż napięcie między Kirą i Graysonem jest wyczuwalne już od samego początku, cała kulminacja tej namiętności następuje pod koniec, wciąż jednak oszczędzając czytelnika, nie tak jak w przypadku Stingera, gdzie bohaterowie rzucali się na siebie nawzajem przy każdej możliwej okazji.
Bez winy pozytywnie mnie zaskoczyło, pozwoliło mi przez cały dzień trwać w świecie bohaterów, odczuwając to, co oni. To fantastyczna powieść, którą koniecznie trzeba przeczytać. A ja z pewnością kiedyś jeszcze raz do niej wrócę.  

Ocena: 9/10 

WYZWANIA
Przeczytam tyle, ile mam wzrostu — 2,6  |  Czytam Young Adult



Bądź fajny, daj lajka! 

Prześlij komentarz

9 Komentarze

  1. Mam totalnie takie samo zdanie na temat "Bez słów" co ty, dlatego też bałam się brać za "Bez winy", bo podejrzewałam, że będzie tak samo. Jeśli jednak jest zupełnie inaczej, lepiej, to na pewno ją przeczytam!

    OdpowiedzUsuń
  2. Ten komentarz został usunięty przez autora.

    OdpowiedzUsuń
  3. Do tej pory przeczytałam cztery powieści Sheridan - Bez słów, Bez winy, Caldera oraz Eden. Bez słów najlepsza, a Eden najgorsza. Przede mną jeszcze "Stinger", której z jednej strony się obawiam, a z drugiej dziwnie mnie do niej ciągnie. No cóż, trzeba będzie zaryzykować :)
    Pozdrawiam!
    houseofreaders.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  4. Nie czytałam nic tej autorki i szczerze mówiąc nie bardzo mnie do niej ciągnie, przynajmniej teraz. Może kiedyś sięgnę po "Bez Słów", ale na razie nie mam ochoty na tego typu książki ;)

    OdpowiedzUsuń
  5. Nie czytałam nic tej autorki. Jednak widząc praktycznie cały czas pozytywne recenzję aż mam ochotę przeczytać tą książkę.
    Pozdrawiam
    Biblioteka Tajemnic

    OdpowiedzUsuń
  6. Ja natomiast mam odmienne zdanie, mi właśnie bardziej podobała się książka Bez słów, niż Bez winy, jakoś nie mogłam się zżyć z Kirą i Graysonem. :)

    OdpowiedzUsuń
  7. Od dłuższego czasu chodzą za mną zarówno "Bez słów", jak i "Bez winy". Chyba nie widziałam negatywnej recenzji "Bez słów", ale skoro "Bez winy" jest jeszcze lepsza, to zdecydowanie muszę przeczytać :)

    OdpowiedzUsuń
  8. Bardzo lubię tego typu książki

    OdpowiedzUsuń
  9. Mam tą książkę, zaczęłam ją nawet czytać. Ale to nie do końca mój klimat. Może później się rozkręci...
    Znaczy książka nie jest zła, jednak chyba wolę kryminały, thrillery, horrory, fantastykę. Lecz równocześnie propozycja głównej bohaterki intryguje i w sumie książkę doczytam, bo chce wiedzieć jak się historia dalej potoczy.

    OdpowiedzUsuń